Prijsverhogingen bij AH forser dan verlagingen

Analyse prijsmutaties bij marktleider

NIEUWVEEN - Albert Heijn voert maandelijks nog altijd meer prijsverlagingen door dan prijsverhogingen. Echter, de prijsverlagingen zijn gemiddeld een stuk minder fors dan de prijsverhogingen.

Dat blijkt uit een analyse van www.inprijsverhoogd.nl in opdracht van Levensmiddelenkrant. De website houdt sinds juli 2010 prijsmutaties bij Albert Heijn van ruim 11.000 producten bij. De afgelopen 12 maanden werden er bijna 12.000 prijsverlagingen en ruim 4.700 prijsverhogingen doorgevoerd. In totaal gaat het om een kleine 17.000 prijsmutaties in een jaar tijd (okt 2010 t/m sept 2011). Deze gegevens kunnen als een relevante graadmeter worden gezien voor de foodretailmarkt, omdat de meeste spelers voortdurend het prijspeil bij AH als leidraad nemen voor hun eigen prijsbeleid.

Er zijn weliswaar veel meer prijsverlagingen bij AH, maar de prijsverhogingen vallen meestal een stuk hoger uit. Als een product in prijs daalt, wordt het gemiddeld 11 cent goedkoper, maar bij een prijsverhoging wordt een product gemiddeld 27 cent duurder. Procentueel gezien zijn prijsverlagingen maar gemiddeld 5 procent, maar prijsverhogingen een kleine 15 procent. "Dat betekent dat als je alle producten die in prijs muteren samen neemt, de gemiddelde prijsstijging zo'n 10 procent is", legt Matthijs Neppelenbroek van inprijsverhoogd.nl uit.

De cijfermatige analyse sluit aan bij de CBS-detailhandelcijfers deze week, waaruit bleek dat de omzettoename van 4,5 procent in augustus louter te danken is aan prijsstijgingen. Ook sluit het aan bij het gevoel van veel consumenten dat de prijzen in de super weer aan het stijgen zijn. Eerder deze week bleek uit de Foodmonitor van GfK en Food for Food dat ruim driekwart van de Nederlanders verwacht dat de voedselprijzen de komende jaren flink verder zullen stijgen.

Door Willem-Paul de Mooij

LevensmiddelenKrant
Let's meet!

Geïnteresseerd? We plannen graag een demo!

Neem contact op