Prijsstrijd ingegeven door economische crisis

NIEUWVEEN - Aanleiding van de prijsverlagingen van Albert Heijn zijn de teruglopende bestedingen van consumenten, zeggen branchekenners. Experts vrezen dat AH de eigen omzet onder druk zet met de lagere prijzen.

De resultaten van alle Nederlandse supermarktketens staan onder druk en de consumentenbestedingen en klantloyaliteit is extreem laag. Marktkenner Paul Moers zegt tegen de Telegraaf dat de prijsverlaging van ruim honderd producten van Albert Heijn doet denken aan de prijsoorlog van 2003. “Dit wordt een prijzenslag om marktaandeel te houden. Ik hoor alle supermarktketens klagen, de resultaten staan echt onder druk.”

Prijsverhoging
Toch is het niet enkel lage prijzen wat de klok slaat volgens Thijs van der Tuin van de prijsvergelijkingsite inprijsverhoogd.nl. In de eerste tien weken van 2012 heeft Albert Heijn voor een bedrag van 298 euro prijsverhogingen doorgevoerd en 241 euro aan prijsverlagingen, aldus cijfers van de site. “We zin dat dit jaar in slechts 3 van de 11 weken de prijsverlagingen in de meerderheid waren”, zegt Van der Tuin in een interview met de Telegraaf.

Huismerk
Moers vindt het opvallend dat 60 procent van de prijsverlagingen van AH in huismerkproducten zijn doorgevoerd. “Hiermee begint Albert Heijn in zijn eigen voet te schieten, 26 procent van wat er in de supermarkt wordt verkocht is huismerk.” AH gaat de komende weken nog veel meer dagelijkse boodschappen goedkoper maken. De gemiddelde prijsverlaging bedraagt nu zo’n tien procent.

Door Joost Agterhoek

Bron: http://www.levensmiddelenkrant.nl/8229/prijsstrijd-ingegeven-door-economische-crisis

Levensmiddelenkrant.nl: Prijsstrijd ingegeven door economische crisis
Let's meet!

Geïnteresseerd? We plannen graag een demo!

Neem contact op