04 januari 2019, Telegraaf

’Boodschappen inderdaad 3 procent duurder’

Amsterdam - Boodschappen zijn deze week gemiddeld 3% duurder geworden, precies de btw-verhoging. Supermarkten lijken de btw-verhoging niet te hebben aangegrepen om de prijzen verder te verhogen.

’Boodschappen inderdaad 3 procent duurder’

’Boodschappen inderdaad 3 procent duurder’

Dat blijkt uit een analyse van prijsdataleverancier Inprijsverhoogd.nl, die dagelijks de prijzen in de supermarkten scant. Dat blijkt uit een analyse van prijsdataleverancier Inprijsverhoogd.nl,die dagelijks de prijzen in de supermarkten scant.Sommige artikelen zijn meer dan 3% duurder geworden, andere juist minder. Gemiddeld genomen zijn de prijzen netjes met de btw meegestegen, zegt Thijsvan der Tuin van Inprijsverhoogd.nl tegen BNR.

Logische prijzen

Er werd wel gevreesd voor grotere prijsverhogingen, omdat prijzen logisch moeten zijn. De prijs van een tros bananen gaat niet van €0,99 naar €1,03, maar eerder naar €1,19. Volgens Van der Tuin zullen supermarkten dit de komende tijd niet doen, omdat de media de prijzen in de gaten houden.

Jumbo was al eerder, half december, begonnen met het verhogen van prijzen voor de btw-verhoging op eerste levensbehoeften, die per 1 januari is ingegaan. Ook bij supermarkt Hoogvliet, Deka en Dirk stegen de prijzen al eerder. Bij Albert Heijn bleef alles redelijk stabiel.

Bron: Telegraaf

Interesse?

Probeer Inprijsverhoogd zelf

Neem contact op