21 januari 2012, Levensmiddelenkrant

Prijsvergelijker legt volggedrag genadeloos bloot

Vernieuwd Inprijsverhoogd.nl legt naast AH nu ook Boni, Coop, Dekamarkt en PLUS langs de lat

NIEUWVEEN - De concurrentie volgt marktleider Albert Heijn op de voet. Dit gegeven was al langer bekend, maar werd nog nooit eerder zo duidelijk weergegeven als door de vernieuwde versie van de prijsvergelijkingssite Inprijsverhoogd.nl.

Inprijsverhoogd.nl volgt nu ruim een jaar de prijswijzigingen bij Albert Heijn. Sinds kort zijn de activiteiten uitgebreid naar Boni, Coop, Dekamarkt en PLUS. Naast de AH-service aan consumenten biedt de prijsvergelijker nu ook betaalde diensten aan professionals. Duizenden uren hebben initiatiefnemers Thijs van der Tuin en Matthijs Neppelenbroek inmiddels gestoken in hun website Inprijsverhoogd.nl. Dankzij de initiatieven die Boni en Dekamarkt ontplooiden met bezorg- en afhaaldiensten, staan ook de prijzen van deze formules online.

De prijzen van Coop en PLUS zijn afkomstig van de websites van ondernemers met een bestelservice. Inprijsverhoogd.nl is in staat deze onlineprijzen automatisch te scannen. De handmatige controle is echter zeer tijdrovend, zegt Van der Tuin. "Er gaat veel tijd zitten in het nauwkeurig koppelen van producten. Dagelijks veranderen er honderden prijzen. Soms schakelen formules over van een prijs voor 200 gram naar een kiloprijs. Ook wordt wel een productnaam fout geschreven, bijvoorbeeld Canderel soms geschreven als Candarel. De door ons zelf ontwikkelde software neemt dit niet klakkeloos over. Het signaleert opvallende en extreme verschillen en die moeten wij vervolgens handmatig aanpassen."

Saneren
Op verzoek van Levensmiddelenkrant deed Inprijsverhoogd.nl een onderzoek naar de prijzen van de marktleider, PLUS en Boni. Dat het één-op-één vergelijken geen sinecure is blijkt wel uit de aangeleverde cijfertjes. Uit een lijst van 31 producten, waarvan zeven versproducten, is er tussen de drie formules maar bij twaalf producten een exacte overlap. Het gaat hierbij vooral om A-merkproducten als Spa, Becel en Mars.

Opvallendste conclusie uit de vergelijking is de mate waarin de concurrentie de prijsafstand tot AH intact houdt. Een half jaar geleden kostte het pakketje boodschappen bij de marktleider 21,83 euro, momenteel moet de klant er 22,17 voor afrekenen. Ook PLUS verhoogde de prijzen van dit mandje en wel van 21,86 euro naar 22,11 euro en hield daarbij de minieme prijsafstand ten opzichte van AH intact. Boni gaat ook mee in de prijsstijgingen, maar laat het prijsverschil met de marktleider iets oplopen: van 20,88 euro naar 20,99 euro.

Gratis
Van der Tuin erkent dat het moeilijk is om de supermarkten over een langere periode en over een groot assortiment te vergelijken. "We zien een kleine prijsstijging bij de producten die bij alle drie de supermarkten verkrijgbaar zijn. Opvallend is dat als we naar een groot pakket kijken met alleen AH-prijzen de prijzen zelfs iets omlaag zijn gegaan. De oorzaak hiervoor zijn de gedaalde prijzen van versproducten als groente en fruit. In het bijzonder de lage aardappelprijs zorgt ervoor dat een kar vol producten bij de Albert Heijn op dit moment goedkoper is dan een half jaar geleden."

Met de introductie van de vernieuwde website blijft het oude deel met de prijswijzigingen bij Albert Heijn gratis toegankelijk. Professionele gebruikers kunnen een abonnement - vanaf zo’n 300 euro per maand - afsluiten en daarmee toegang krijgen tot nieuwe services. Vooral fabrikanten en leveranciers hebben interesse getoond, zegt Van der Tuin.

"Wij maken onder meer productintroducties en -saneringen zichtbaar. Daarnaast kunnen fabrikanten hun eigen producten actief volgen. Zo kun je favoriete producten instellen die je wilt volgen. Bij wijzigingen krijg je dan per mail een waarschuwing. Dit gaat snel, soms per direct, maar altijd binnen twaalf uur. Dergelijke informatie kan van pas komen bij onderhandelingen met de supermarktketens."

Prijsmeters
Op termijn denkt Van der Tuin dat ook de supermarkten interesse zullen hebben in Inprijsverhoogd.nl. "Jumbo gaat driehonderd prijsmeters op pad sturen om de concurrentie te meten. Voor een deel van de formules kunnen ze dat ook bij ons uitbesteden. Je kunt je afvragen hoeveel producten iemand handmatig kan controleren op een dag. Bij ons gaat dat veel sneller en bovendien zijn de kosten veel lager", aldus Van der Tuin.

De verwachting is dat Inprijsverhoogd.nl de komende jaren meer formules aan de prijsvergelijker kan toevoegen. "De trend is dat er meer food via internet besteld gaat worden, meer formules zullen daarom deze service gaan aanbieden en daarmee komen ook meer prijzen openbaar. We zullen ze dan natuurlijk ook direct opnemen in onze systemen. Verder zijn we nu bezig om onze opties voor de toekomst te verkennen. Een van de mogelijkheden in de toekomst is een smartphone app, maar dat is vooralsnog toekomstmuziek."

Door Peter Smit

Levensmiddelenkrant 2012
Interesse?

Probeer IPV data zelf

Neem contact op