Prijzen netjes met 3 procentpunt verhoogd

Supermarkten hebben hun prijzen netjes met 3 procentpunt verhoogd, maar verdienen toch ‘zo’n 60 miljoen euro extra’ aan de btw-verhoging

Bij de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent wordt gevreesd dat winkels hier extra munt uit proberen te slaan. Daar is bij supermarkten geen sprake van, althans zo lijkt het

De prijzen in supermarkten zijn met gemiddeld 3 procentpunt gestegen tussen 3 december en 3 januari. Dat blijkt uit een analyse van InPrijsVerhoogd.nl, een initiatief van databureau IPVdata dat de prijzen van grootgrutters bijhoudt.

Echter, een zuivere btw-verhoging zou eigenlijk 2,83 procent moeten bedragen. Je zou kunnen zeggen dat ze 0,17 procent te veel hebben verhoogd, zegt Matthijs Neppelenbroek, mede-oprichter van IPVdata tegen de NOS.

Zo’n extra prijsstijging van 0,17 procent lijkt niets, maar de supermarktbranche telt 4.000 winkels en een omzet van 36 miljard euro in 2018. Daarmee komt die 0,17 procent neer op zo’n 60 miljoen euro extra.

Toch is dat nog steeds netjes, vindt Neppelenbroek. Het aanpassen van kaartjes kost natuurlijk ook geld.

Jumbo liet in het radioprogramma Nieuws en Co weten dat er 32.000 schapkaartjes moeten worden vervangen. Het is onmogelijk om dat in een keer te doen, dus is de super al in december begonnen prijzen aan te passen.

Opvallend is dat Dirk en Deka hun prijzen met 2,5 procent verhoogden en Poiesz tot donderdagavond nog helemaal niets had aangepast. Maar Neppelenbroek sluit niet uit dat er later nog prijsverhogingen worden doorgevoerd – of verlagingen.

Let's meet!

Geïnteresseerd? We plannen graag een demo!

Neem contact op