16 december 2014, Algemeen Dagblad

Prijzenslag supermarkten wordt uitgevochten in stilte

UTRECHT - Albert Heijn is de afgelopen 2 maanden in stilte de prijzen gaan verlagen. Vooral merkproducten zijn goedkoper geworden. Dat blijkt uit cijfers van Inprijsverhoogd.nl. ''We zagen bij AH 3700 prijsverlagingen.''

Dat blijkt uit cijfers van Inprijsverhoogd.nl die onderzoek deed naar de prijsverhogingen bij supermarkten in opdracht van vakblad Distrifood. Ook Plus (2000 prijsverlagingen sinds oktober) en Hoogvliet (3300 prijsverlagingen) hebben zich gemengd in de supermarktoorlog die zonder campagnes is verlopen. ''We zagen bij AH 3700 prijsverlagingen op een assortiment van 26.000 producten die online worden verkocht'', aldus Thijs van der Tuin van de prijsvergelijker. ''Daar tegenover stonden 1500 prijsverhogingen.'' De prijsverlagingen zijn wekenlang doorgegaan. Eind oktober was een piek te zien van 800 verlagingen in een week. De producten die sterk in prijs zijn verlaagd, zijn bier, pasta en rijst, Aziatische producten en frisdrank. ''Voor de supermarkt en de producenten is het niet goed, die leggen er op toe. De consument is de enige winnaar.'' De prijzen zijn online gemeten, maar zijn vergelijkbaar met de prijzen in de winkels, aldus Van der Tuin. Albert Heijn distantieert zich van de kwalificatie 'prijzenoorlog', maar spreekt van reguliere prijsschommelingen. ''Op basis van prijsontwikkelingen in de markt muteren we wekelijks prijzen, omhoog en omlaag,'' aldus een woordvoerder. Plus Supermarkten erkent mee te zijn gegaan met de trend van verlagingen. ''Het klopt dat Plus de prijsverlagingen volgt, zoals we dat altijd met prijsontwikkelingen doen,'' meldt de woordvoerder desgevraagd. ''We willen de klant scherpe prijzen blijven bieden. Plus houdt de prijzen van de concurrentie dagelijks nauwlettend in de gaten en - indien nodig - passen wij onze prijzen hierop aan.'' Jumbo is niet meegenomen in de metingen omdat de onlineshop nog te kort open is.

Heilloze weg

Het is een heilloze weg die Albert Heijn is ingeslagen, vindt supermarktexpert Gerard Rutte. ''Bij AH proberen ze het imago van een dure supermarkt van zich af te schudden, maar op deze manier gooien ze alleen maar geld weg.'' Het vervelende is dat de klant hier helemaal niets van merkt. ''Het zijn telkens kleine veranderingen dus de klanten hebben het niet in de gaten.'' Vorig jaar barstte er ook een prijzenslag los toen Albert Heijn de prijzen van 1000 producten verlaagde. Dit leidde niet tot een groter marktaandeel van de marktleider. Wat ze veel beter in Zaandam zouden kunnen doen, vindt Rutte, is extra aandacht geven aan het goedkope eigen merk: AH Basic. Kwaliteit voor een lage prijs. Maar dan moet je de producten weltegenkomen in de winkel. ''Die moet je in de winkel zichtbaar maken. Ze maken er wel reclame voor, maar vervolgens zie je in de winkel er niets van terug. Waarom staan die niet opooghoogte?''

Onzin

Albert Heijn heeft veel last van Lidl en Aldi. ''Het is onzin dat AH Jumbo weg wil blazen. De gedachte is dat de verliezen bij de kortingen wel weer goedgemaakt worden bij het groente- en fruitvak, maar daar zijn Aldi en Lidl ook steeds beter in. En Jumbo helemaal. Dus Albert Heijn moet zorgen dat ze meer omzet halen bij bestaande klanten. Ik zou zeggen: verknip die Bonuskaart en maak er een spaarkaart van. Zorg dat de klanten loyaal worden. Daar heb je meer aan dan al die prijsverlagingen die nergens toe leiden.''

Door Ellen den Hollander

NRC
Interesse?

Probeer IPV data zelf

Neem contact op