03 mei 2014, Levensmiddelenkrant

Centendans rondom cola geeft inkijkje in categorymanagement

NIEUWVEEN - De open deur ‘retail is detail’ geldt zeker ook voor het centenspel rondom categorymanagement. Wanneer Inprijsverhoogd. nl de spot zet op één van de meestgedronken colavarianten, blijkt ineens hoe vaak het schapkaartje van prijs wisselt.

Centendans rondom cola geeft inkijkje in categorymanagement

Centendans rondom cola geeft inkijkje in categorymanagement

Pepsi Cola Light 1,5 liter behoort samen met haar evenknie ‘Coke’ tot de populairste frisdranken in het schap. Misschien wel daarom noteerde prijsvorser Inprijsverhoogd niet minder danzestien prijsbewegingen in de afgelopen maand (24 maart tot en met 24 april 2014), betreffende deze met name bij dames populaire lightvariant. Maar ook als de lange termijn in ogenschouw wordtgenomen (23 april 2013 tot heden), valt op hoe volatiel het prijsverloop van een hardloper als Pepsi Cola is. Weliswaar speelt de centendans zich af binnen een relatief klein prijsbereik (tussen 1,20euro en 1,46 euro), maar daarbinnen is de dynamiek opvallend groot. Zo vroeg Boni in mei vorig jaar 1,36 euro voor 1,5 liter ‘diet’ Pepsi, deed daar twee dagen later een cent op (1,37euro) en verlaagde dit drie dagen daarop weer naar 1,29 euro. Anderhalve maand lang tornde de formule vervolgens niet aan de 1,32 euro op de schapkaart, maar daarna volgden in enkele dagen een forseprijsverlaging en drie stevige verhogingen.

Nauwlettend

Andere formules deden qua aanpassingen niet voor Boni onder, wat resulteerde in tientallen prijswisselingen. Opvallende gemene deler in alle turbulentie is dat de ketens elkaar nauwlettend in degaten houden en gelijkwaardig bewegen. Het mooiste voorbeeld van aanschouwelijk onderwijs achter deze stelling, is de geleidelijke visuele prijsval die zich sinds januari aftekent voor deze Pepsivariant. In vergelijking met de gehanteerde prijs in het voorjaar van 2013, berekeken alle formules dit voorjaar, gezamenlijk gezien, duidelijk minder voor de light Pepsi.

Door Remco van der Meij

Bron: Levensmiddelenkrant | 3 mei 2014 | week 18
Levensmiddelenkrant: Centendans rondom cola geeft inkijkje in categorymanagement

Interesse?

Probeer IPV data zelf

Neem contact op