31 maart 2012, Levensmiddelenkrant

Aantal prijsverhogingen is fors teruggelopen

Nauwelijks correctie op Albert Heijn-campagne

NIEUWVEEN - Na de start van de nieuwe prijscampagnes is het aantal prijsmutaties bij Albert Heijn, PLUS en Coop teruggelopen. Een grote correctie op de campagne van AH hebben de twee concurrenten blijkbaar niet doorgevoerd.

Thijs van der Tuin van de website Inprijsverhoogd.nl noemt de daling in het aantal prijsmutaties bij de diverse supermarktketens zeer opvallend. "Het is vooral het aantal prijsverhogingen dat fors is teruggelopen."

De campagne van Albert Heijn startte in week 11 met het verlagen van de prijzen van een groot aantal dagelijkse boodschappen. In de weken daarvoor liet het aantal prijsmutaties bij de marktleider echter al een dalende trend zien, zo blijkt uit de grafiek. De piek lag dit jaar in week 8 toen de website Inprijsverhoogd.nl 417 mutaties registreerde bij Albert Heijn. Dit aantal zakte langzaam naar 180 in week 11 en 67 prijsmutaties in week 12.

Bij PLUS lag de uitschieter veel hoger. In week 5 voerde deze supermarktformule 1065 prijswijzigingen door, vier weken later waren het er 296 om tot slot terug te lopen tot 180 mutaties in week 12. Coop voerde met 408 wijzigingen in week 9 van dit jaar de meeste prijsmutaties door. Ook bij deze keten is het aantal veranderingen in prijs inmiddels gezakt naar 180 vorige week (week 12).

Bijbehorende grafiek is te vinden op http://www.inprijsverhoogd.nl/LMK7/

Door Peter Smit

LevensmiddelenKrant week 13 pagina 3
Interesse?

Probeer IPV data zelf

Neem contact op