14 maart 2012, Telegraaf

Supers vechten om klandizie

Albert Heijn ontketent prijzenoorlog

ZAANDAM - Met de aankondiging van nieuwe prijsacties heeft Albert Heijn het gevecht om de klant op scherp gezet.

De actie van Albert Heijn lijkt uit nood geboren. Consumenten houden de hand op de knip. De omzetten in de branche liggen onder druk. De klantenloyaliteit is op een extreem laag niveau beland. Steeds vaker kopen we bij verschillende supermarkten.

Supermarkten konden hun omzetten alleen op peil houden door de prijzen te verhogen. Dat is precies wat de grootgrutters de afgelopen maanden deden. "Eigenlijk wordt in supermarkten de inflatie niet meer goed gemaakt", zegt marketingspecialist Paul Moers. "De stijgende trend van weleer is verdwenen. Dat is dus een verdomd serieuze zaak."

Tegenwind
Tot nu toe lukte het de supermarkten om te ontkomen aan de gevolgen van de economische tegenwind, want eten is een dagelijkse behoefte en de aanschaf van een bankstel kun je uitstellen. "Maar sinds het begin van dit jaar worden ze voor het eerst in de malaise meegesleurd."
"Ik hoor alle supermarktketens klagen. De resultaten staan echt onder druk. Alle Nederlanders voelen de crisis. Mensen hebben hun loonstrookje gezien en dat doet pijn. Veel kosten zijn toegenomen. Dan ga je ook in de dagelijkse boodschappen schappen."

De actie van Albert Heijn waarbij gisteren ruim 110 artikelen in prijs werden verlaagd, heeft veel weg van de prijsoorlogen die de Zaanse grootgrutter in 2003 begon. Toen werden de prijzen forst omlaag gebracht en moesten andere supermarkten volgen.

"Als we de aankondiging van gisteren een prijsoorlog noemen dan was de vorige er om marktaandeel te winnen. Dit wordt er eentje om marktaandeel te huoden. Dat is zeker zo spannend."

Rookgordijn
Toch lijken de prijsverlagingen van Albert Heijn veel weg te hebben van een rookgordijn. De grootgrutter heeft de prijzen over de eerste tien weken van dit jaar namelijk behoorlijk verhoogd.

De grootgrutter heeft de prijzen over de eerste tien weken van dit jaar namelijk behoorlijk verhoogd. Zo telde Thijs van der Tuin van de website inprijsverhoogd.nl in de eerste tien weken van dit jaar bij Albert Heijn voor een bedrag aan 298 euro aan prijsverhogingen en 241 euro aan prijsverlagingen.

Door Richard van de Crommert

Telegraaf maart 2012
Interesse?

Probeer IPV data zelf

Neem contact op